Bokningsvillkor!

Gäller vid bokning hos Svecia Travels AB. Läs om vad som händer när du bokar, avbokningsregler samt praktisk information och vad du har för rättigheter.

När blir min bokning bindande?

Både du och vi är bundna vid avtalet så snart bokningen bekräftats muntligt av säljaren eller via e-post. Dessa villkor gäller från det ögonblicket oavsett om du betalat arrangemanget helt eller inte alls.

Avbeställningsskydd och bokningsavgift

Avbeställningsskydd

Du kan köpa till ett avbeställningsskydd med nedanstående villkor.
Avgiften för avbeställningsskyddet är 350 kr per bokning med en bokningssumma upp till 5000 kr. Vid bokningssumma över 5000 kr kostar det 600 kr. 
Med avbeställningsskydd kan du avboka fram till kl. 18.00 dagen innan ankomstdagen, vid senare avbokning utgår fullt pris för bokningen. Avbeställningsskydd kan endast tecknas vid bokningstillfället.
Avbeställningsskyddet gäller för samtliga personer i bokningen. Om du väljer att utnyttja avbeställningsskyddet avbokas samtliga personer i bokningen. Ingen delåterbetalning kan ske om övriga väljer att utnyttja resan. 
Avbeställningsskyddet gäller om något av följande inträffar:
A. Dödsfall, sjukdom eller olycksfall av allvarlig art, som drabbat dig själv, maka/make, sambo, dina eller deras föräldrar, barn, syskon eller medresenär.
B. Annan allvarlig händelse utanför din kontroll, t.ex. omfattande eldsvåda eller översvämning i din bostad, som medför att det inte är rimligt att begära att du skall stå fast vid din bokning. 
C. Inkallelse till krigsmakten eller civilförsvaret.

Du måste kunna styrka ditt förhinder med intyg från läkare, myndighet eller försäkringsbolag. Intyg måste inkomma till Svecia Travels AB senast 14 dagar efter avbeställningsdatum.

Bokningsavgift
En bokningsavgift på 75 kr tillkommer vid varje bokning och återbetalas ej vid eventuell avbokning. 

När ska jag betala?

Du ska betala senast vid den tidpunkt som framgår av villkoren nedan.
Kund betalar alltid innan ankomst via faktura som skickas vid bokningstillfället eller enligt överenskommelse. 

Vad händer om jag inte betalar i tid?

Du riskerar att Svecia Travels avbokar den bokning du gjort.

Avbokning: Paketresor

Avbokning eller ombokning ska ske senast 7 dagar innan ankomstdag.
Vid senare avbokning eller utebliven ankomst återbetalas inte bokningen. Avbokning/ombokning ska alltid ske till Svecia Travels. 
Vid bokning kan ni köpa till ett avbeställningsskydd.

Betalas paketet med ett presentkort gäller följande. Ett presentkort ska utnyttjas inom sin giltighetstid och kan aldrig återbetalas. Vid eventuell avbokning återbetalas ej presentkort men möjligt att boka om eller överlåta till annan person senast 7 dagar innan ankomstdag. Kontakta alltid Svecia Travels. 

Avbokning: Evenemangslogi

Om du avbokar 

Fram till 31 dagar innan ankomst får du 90% tillbaka av bokningssumman förutom bokningsavgift 75 kr och eventuellt avbeställningsskydd. 
Avbokning 30-0 dagar före bokat ankomstdatum får du inte tillbaka något av bokningssumman. Bokningen kan överlåtas till annan person, detta måste dock alltid meddelas Svecia Travels.  

Force majeure

Både du och vi har rätt att träda ifrån avtalet om hyresobjektet inte kan tillhandahållas på grund av force majeure som till exempel: krig, naturkatastrofer, eldsvådor eller andra liknande stora händelser som varken du eller vi kunnat förutse eller påverka. 

Observera att detta gäller ej det pågående Corona utbrottet, här hänvisar vi till gällande avbokningsregler.

Ankomst och avresa för evenemangslogi/stugor 

Hyresobjektet/rummet disponeras om inget annat överenskommits från kl 15.00 ankomstdagen till kl 12.00 avresedagen. Din bokningsbekräftelse får du per mail vid bokningstillfället, om inget annat har överenskommits. Läs igenom den noga för att undvika missförstånd. Var noga med att ange rätt antal övernattande personer vid bokningen oavsett antal angivna bäddar i objektet. Observera att man inte kan bo fler antal personer än bokade bäddar.

För andra bokningar se din bokningsbekräftelse.

Praktiskt information vid bokning av evenemangslogi

Du måste vara över 18 år för att boka. I objektsbeskrivningen framgår om husdjur och rökning är tillåtet eller ej. Vill du ta med dig ditt husdjur uppge alltid detta vid bokningstillfället.

Du städar alltid efter dig själv, om inget annat har överenskommits med värden. Städutrustning ska finnas till hands.  Det ska även finnas köks- och bäddutrustning (täcke och kudde) till samma antal personer som bäddar.

Du måste vårda hyresobjektet väl och följa de ordningsregler, anvisningar och bestämmelser som gäller.  Eventuella skador som uppkommer under hyrestiden ska ersättas till värden.

Vad har jag för rättigheter?

Om du har klagomål ska du framföra dem till Svecia Travels AB omedelbart. Om vi inte kan åtgärda felet på plats, ska du lämna en skriftlig reklamation (senast 14 dagar efter avresan) till Svecia Travels AB, Platensgatan 3, 591 35 Motala eller info@sveciatravels.se

Vad händer om vi inte kommer överens?

Om vi inte kommer överens, kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm.  Den består av en opartisk ordförande och representanter för researrangörer och konsumenter. Konsumentvägledaren i din hemkommun kan också hjälpa dig.

Personuppgiftslagen

Genom att betala samtycker du till att personuppgifter får behandlas av Svecia Travels AB. Syftet med detta är att möjliggöra sedvanlig gästadministration, att tillförsäkra att Svecia Travels har tillgång till tillförlitlig persondokumentation i händelse av olycksfall, att uppfylla villkoren för avbeställningsförsäkringen samt att administrera och behandla eventuella skador. Uppgifterna kan också komma att användas för att informera om försäkrings- och betalningstjänster samt reserelaterade erbjudanden. Gästen kan även komma att kontaktas för marknadsundersökningar.

Försäkring och reklamation

Vi har en ställd resegaranti till Kammarkollegiet, se resegaranti. Där vi tar ansvar för själva resan eller paketet och att din bokning går rätt till. Men vi förutsätter att du har en egen reseförsäkring och vi tar inget ansvar för dina egna aktiviteter under din tid hos oss.  Skulle olyckan vara framme och du blir skyldig till någon skadegörelse, förutsätter vi att du har egen försäkring.

Om du har klagomål ska du framföra dem till Svecia Travels AB omedelbart. Om vi inte kan åtgärda felet på plats, ska du lämna en skriftlig reklamation senast 14 dagar efter avresan) till Svecia Travels AB, Platensgatan 3, 591 35 Motala eller info@sveciatravels.se. Om vi inte kommer överens, kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm. Den består av en opartisk ordförande och representanter för researrangörer och konsumenter. Konsumentvägledaren i din hemkommun kan också hjälpa dig.

Platensgatan 3   |   591 35 Motala  |   Telefon: +46 (0)141-20 99 00  |   E-post: info@sveciatravels.se

© SveciaTravels AB  |  Om cookies  |  Sitemap